Jooga

Keho ja mieli yhdessä

Jooga on kokonaisvaltainen harjoitusmenetelmä, joka perustuu kehon ja mielen keskinäiselle yhteydelle. Jooga, jossa tehdään fyysisiä harjoituksia, on hathajoogaa.

Joogaharjoitus muodostuu kolmesta osatekijästä: fyysisistä harjoituksista (asanoista), tietoisen hengityksen harjoituksista (pranayama) ja ohjatusta rentoutumisesta.

Oman kehon kuuntelua

Joogaharjoituksessa ei edetä helpoista liikkeistä vaikeisiin, vaan siinä keskitytään kuuntelemaan omaa kehoa ja sen antamia viestejä. Keho elää nykyhetkessä ja on rytmiltään hidas; mieli on nopea ja voi olla sekä menneessä että tulevassa. Mielen liike pyritään rauhoittamaan kehon kautta: keskittämällä mieli kehon kuuntelemiseen.

Hengitys vie mielen hiljaisuuteen

Harjoitus tehdään hitaasti hengityksen tahdissa. Hengitys on sydämenlyöntien ohella elämämme luotettavin rytmi. Kun löydämme sopusoinnun hengityksen jatkuvan rytmin kanssa, se voi vähitellen opettaa meille, tietoinen läsnäolo.

Joogan vaikutukset:

  • lisää kehon liikkuvuutta
  • kohentaa kokonaisterveyttä ja fyysistä kuntoa
  • opettaa tietoista rentoutumista
  • lisää keskittymiskykyä
  • tukee kehon ja mielen tasapainoa
  • johdattaa kohti syvempää itsetuntemusta
  • ohjaa kohti mielenrauhaa ja sisäistä hiljaisuutta sekä tietoista läsnäoloa. Harjoituksessa olemme läsnäolevasti mukana liikkeessä ja liikkumattomuudessa; pyrimme pakottomasti tyynnyttämään mielen harhailevan liikkeen. Se johtaa rentoutumiseen. Syntyy rauhallinen, tietoinen läsnäolo.
  • Joogaharjoituksen kautta voimme oppia hyväksymään omat rajamme, olemaan rehellisiä pyrkimyksessämme tehdä parhaamme ja tyytyväisiä, olipa lopputulos mikä tahansa. Kuinka päästä takaisin mielen alkuperäiseen hiljaisuuteen, alamme vähitellen luoda yhteyttä tietoisuutemme sisältöön.

 

Liikuntamylly
Jooga
Ti 18:00 – 19:00

Voit tulla mukaan ilman aiempaa kokemusta joogasta. Erityistä voimaa tai notkeutta ei tarvita.
Tunnilla keho rentoutuu ja mieli rauhoittuu. Ota oma matto mukaan.

Osallistu